אברם ברקנהיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
אברם ברקנהיים
לידה 10 במרץ 1867 (יוליאני)
דאוגבפילס, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 באוקטובר 1938 (בגיל 71)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הפקולטה לפיזיקה ומתמטיקה של אוניברסיטת מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט אוטו וולך עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה מדען כבוד של הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית (1934) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברם ברקנהייםרוסית: Абрам Моисеевич Беркенгейм‏; נולד ב-22 במרץ 1867, דאוגבפילס - 28 באוקטובר 1938, מוסקבה) היה כימאי סובייטי ממוצא יהודי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקנהיים נולד בשנת 1867 בדאוגבפילס (אז בתחומי האימפריה הרוסית כיום בלטביה) למשפחה יהודית. אביו היה סוחר. אימו הייתה בעלת שורשים מגרמניה וקרובת משפחה של קארל מרקס[1] לאחר לידתו המשפחה עברה למוסקבה. לאחר סיום בית ספר בשנת 1885, בירקנהיים החל לימודי כימיה באוניברסיטת מוסקבה וסיים אותו בשנת 1890 עם מדליית זהב. עוד בתקופת הלימודים בהמצלת ולדימיר מרקובניקוב הוא התחיל ללמד באוניברסיטה. בשנת 1891 הוא נשלח לאוניברסיטת גטינגן. בהדרכת אוטו וולך ברקנהיים סיים עבודת תואר שלישי. וולך הציעה לא להישאר בגטינגן, אך ברנהיים החליט לחזור לרוסיה.

בשנת 1895, תוך זמן קצר אחרי הגעתו למוסקבה בירקנהיים שלח את עבודת הדורטורט שלו לכמה כימאים בולטים לרבות פרופסור ליובאבין. ליובאבין שלח את הספר בחזרה תוך ציון שהוא לא רוצה שום קשר עם מדען יהודי. ברקנהיים נפגע מאוד מתכן התגובה ועזב את רוסיה. במשך שנים הוא עסק בפעילות ציבורית תוך מתן עזרה לסטודנטים יהודים. הוא ביקר בכ-30 מדינות לרבות ארץ ישראל.

בשנת 1908 הוא קיבל הזמנה לחזור לאוניברסיטת מוסקבה. לאחר מאבק קשה הוא קיבל משרה זוטרה במעבדה. בשנת 1910 הוא התחיל ללמד במוסד להשכלה גבוהה לנשים.

על בסיס הרצאותיו הוא פרסם ספר "יסודות תאורטיות של כימיה אנליטית" שעברה מספר מהדורות.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה ביחד עם אחיו בוריס ברקנהיים הוא פעל על תכנון מסכת גז.

לאחר סיום המלחמה ברקנהיים קיבל מינוי להקמת אקדמיה לתעשיית תרופות באוניברסיטה במוסקבה. בשנת 1922 הוא מונה לפרופסור. קטדרה בהובלתו פיתחה מספר שיטות לייצור תרופות. בשנת 1930 עם הקמת אוניברסיטה לטכנולייה כימית, קטדרה זו שולבה באוניברסיטה חדשה. במקביל הוא התחיל ללמד באוניברסיטת מוסקבה.


בשנים 1927-1934 ברקנהיים היה חבר צוות שעבד על "אנציקלופדיה טכנית" ב-10 כרכים. הוא כתב מספר המאמרים שקשורים לכימיה.

ברקנהיים נפטר בשנת 1959 ונטמן בבית העלמין נובודוויצ'יה[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברם ברקנהיים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]