הנבואה באסלאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

נבואה מבוססת על ההנחה שאלוהים מינה אנשים מיוחדים, נביאים ושליחים, שיעבירו את הנחיותיו לאנושות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמונה האסלאמית, המונה שישה יסודות, היסוד השישי הוא האמונה בצדקת נביאי האל ושליחיו, אשר נשלחו לכאורה לאנושות על מנת שיובילו וידריכו את בני האדם לעבודת אל אחד, וכדי לצוות על הלכותיו[1].

המוסלמים מחויבים להאמין בנביאים ובשליחים, וכן להאמין בכל מי שהוזכר שמו בקוראן או בחדית'[2].

האמונה בנביאים ובשליחים מחייבת את המוסלמי להאמין שמוחמד הוא אחרון הנביאים, ושהוא החותם את שושלת הנביאים לאנושות מטעם האל[3].

לפי האמונה האסלאמית, הנביאים והשליחים הם בני אדם ואין להם שום תכונה אלוהית. הם נבחרי האל ומקורביו שנבחרו על ידי האל, ומרגע זה לא חטאו הודות להשגחתו.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבואה נתפסת על ידי המוסלמים כחלק מהותי מההיסטוריה האנושית. המוסלמים מאמינים שאלוהים בחר תמיד בבני אדם מסוימים כדי לתקשר איתם, ולאחר מכן שלח אותם לקהילה מסוימת כדי להעביר את דבריו ורצונו. הנביאים נבחרו אם כן ידי אלוהים כשליחים שמעבירים מסר. אלוהים מדבר אל השליחים בדרכים שונות, בעיקר באמצעות תהליך הנקרא השראה. יש שני מונחים למילה נביא בערבית, רסול - שליח ונבי - נביא. לחלק מהנביאים ניתנים ספרים, המרכזים את ההתגלות או את המסרים שהועברו לנביא. ספרים אלה כוללים הטפות של הנביא בשם האל, ולכן הם נחשבים לדבר האלוהים. הנביאים הם אנושיים לחלוטין, הם אוכלים וישנים, ויש המתחתנים ויולדים ילדים. חלקם ניחנו ביכולת לחולל ניסים, או פעולות שהן בניגוד לחוקי הטבע. למשל, להוציא מים מהסלע, לחצות את הים או להחיות מתים. לטענת המוסלמים, מוחמד חילק את הירח לשני חצאים ועלה לילה אחד לגן עדן כדי לפגוש את אלוהים.

שמות הנביאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוראן מכיר בכל הנביאים שמסופר עליהם בתנ"ך ובברית החדשה. הוא מזכיר במפורש את שמותיהם של 25 נביאים ושליחים, אך מציין כי מספרם גדול בהרבה. לכן נאמר בו שהאל סיפר לנו רק על חלק מהם:[4]

"ושליחים אחרים שסיפרנו לך עליהם מקודם, ושליחים אשר לא סיפרנו לך עליהם. ועם משה אללה דיבר ישירות."[5]

כאשר הנביא מוחמד נשאל על מספר הנביאים, הוא ענה שמספרם 124,000, ומתוכם 315 שליחים[6].

לפי האמונה האסלאמית, כל שליח הוא נביא אבל לא כל נביא הוא שליח, כלומר השליח הוא נביא שנשלח בשליחות חדשה, ואילו הנביא הוא מי שהולך לפי השליחות של קודמיו; כמו משה, שהיה שליח, ואהרון, שהיה נביא[7].

להלן שמותיהם של חלק מהנביאים והשליחים שהוזכרו בקוראן:

"וזאת הוכחתנו, ואותה נתנו לאברהם כנגד בני עמו. אנו מרוממים במעלות את מי שאנו רוצים. ריבונך חכם ויודע (83) הענקנו לו (לאברהם) את יצחק ויעקב, וכבר הדרכנו כל אחד מהם, ואת נוח הדרכנו לפני כן. ומזרעו (של אברהם) באו דוד ושלמה ואיוב ויוסף ומשה ואהרון. אכן, כך נגמול לאלה שעושים את המעשים הטובים (84) וכמו כן גם אליהו, זכריה, יוחנן וישוע, כולם מהצדיקים (85), וישמעאל ואלישע ויונה ולוט. כל אחד מהם רוממנו מכל בני העולם (86) ביחד עם כמה מאבותיהם וצאצאיהם ואחיהם שבחרנו בהם והדרכנו אותם בדרך הישר".(87)

בארבעת הפסוקים הרצופים מסורת אל-אנעאם מוזכרים שמות 18 נביאים. השאר מוזכרים בפרקים ופסוקים שונים והם: אדם, הוד, סאלח, שועיב, אדריס, ד'וּ אלְכִּפְל, מוחמד[8].

יש נביא נוסף שסיפורו הוזכר מבלי לנקוב בשמו. נאמר עליו שהיה צדיק ושהאל ביקש ממשה שיתלווה אליו. בחדית' הוזכר גם יהושע בן נון כנביא. לפי האמונה האסלאמית, כל עמי הקדם שנשלח אליהם שליח, היו מחויבים בהצהרה על אמונתם באל אחד ובשליחו ובקיום הלכתו[9].

הנביא ששמו הוזכר בקוראן יותר מכל שאר הנביאים הוא משה. הוא הוזכר כ-136 פעמים. בנוסף, הוא מתואר כנביא שהאל סיפר עליו פרטים רבים מרגע הולדתו עד מותו, כולל פירוט שליחותו וקריאתו לאמונה באל אחד, פעולותיו לשחרור עם ישראל והובלתו במדבר והדרכתו לעבודת האל אחד. הוא גם השליח שקיבל לידיו ספר והלכה מפורטת (התורה) שעל המאמין באל אחד ללכת לפיהם[10].

אנו אמורים להאמין בכל הנביאים והשליחים ללא הבדל, אבל האל העדיף חמישה מהם: נוח, אברהם, משה, ישוע, ומוחמד.[11]

רוב הנביאים שקמו היו מעם ישראל, ועם ישראל הונהג על ידי נביאים. כפי שאמר הנביא מוחמד בחדית': "עם ישראל היה מונהג על יד הנביאים, וכל פעם שנפטר נביא, האל הביא אחר, ולא יהיה נביא אחרי..."

אי אמונה בנבואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחר שהאמונה בנביאים היא אחד מיסודות האמונה, חוסר אמונה בנביאים נחשבת באסלאם לכפירה מוחלטת. אפילו כפירה בשליח אחד בלבד המוזכר בקוראן נחשבת ככפירה. לכן האמונה במוחמד, מחייבת את האמונה באדם, נוח, אדריס, אברהם, משה וכולי, שכן כולם נשלחו מאותו אל, ולאותה מטרה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Who Are Prophets According to Islam?, Islam Faith, ‏2017-10-06 (באנגלית)
  2. ^ islamic-relief
  3. ^ Basic Beliefs of Islam - Prophets, נבדק ב-2020-02-05
  4. ^ 25 Prophets of Islam, www.qul.org.au
  5. ^ תרגום משמעויות הקוראן המבורך
  6. ^ Is there any saheeh text about the number of Prophets and Messengers? - Islam Question & Answer, islamqa.info (באנגלית)
  7. ^ tech@whyislam.org, Family Tree of Prophets, Facts about the Muslims & the Religion of Islam - Toll-free hotline 1-877-WHY-ISLAM (באנגלית)
  8. ^ Mohammad Elshinawy, The Prophecies of the Prophet ﷺ: Proofs of Prophethood Series, Yaqeen Institute for Islamic Research, ‏2018-04-09 (באנגלית)
  9. ^ Risalah (prophethood) - Prophethood - GCSE Religious Studies Revision - WJEC, BBC Bitesize (באנגלית)
  10. ^ Number of Prophets, Al-Islam.org, ‏2015-01-13 (באנגלית)
  11. ^ Category: Stories of the Prophets - The Religion of Islam, www.islamreligion.com (באנגלית)