ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/טיוטות ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/טיוטה:רבי יהודה לייב גרויברט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות רבנית

פרמטרים [ תקופת פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

רבי יהודה לייב גרויברט
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה נובמבר 1861
י"ג בכסלו תרכ"ב
שרנסק
פטירה 6 באוקטובר 1937 (בגיל 75)
ב' בחשוון תרצ"ח
מדינה פולין הקונגרסאית, קנדה
מקום מגורים יאנוב ,מאקוב מזובייצקי, סטשוב, טורונטו
מקום פעילות פולין, קנדה
השתייכות יהדות אורתודוכסית, תנועת המזרחי
תחומי עיסוק רבנות עסקנות
רבותיו רבי ישכר בעריש גרויברט, רבי חיים אלעזר וקס
חיבוריו ראו להלן
בת זוג אסתר
אב רבי בנימין גרויברט
אם דבורה רכיל
צאצאים בנימין, הרב פנחס, הרב דוד, יעקב, רחל פינס, לביאה חלמר, שרה רייכנסרג, חוה קנטור, הינדא וינגורט, דבורה,

רבי יהודה לייב גרויברט (בכתיב יידי: גרויבארט; י"ג בכסלו ה'תרכ"הב' בחשוון ה'תרצ"ח), היה רב ביאנוב, מאקוב מזובייצקי, וסטאשוב בפולין, והרב הכולל של טורונטו. מחבר השו"ת "חבלים בנעימים".

ועידת החינוך של רבני המזרחי בסטאשוב, טבת תרע"ט
מימין לשמאל. יושבים; הרב מרדכי צבי כהנא-שפירא מקרקוב, רבי יהודה לייב קובלסקי מוולוצלבק, רבי יהודה לייב גרויברט מסטאשוב, רבי מנחם מנדל לנדא מזווירצ'ה, הרב משה אביגדור עמיאל. עומדים; רבי יצחק יהודה טרונק מקוטנא, הרב יקותיאל זלמן גרויברט מבנדין, רבי שמואל ברוט מליפנו, הרב יהודה לייב זלוטניק מגומבין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

נולד בשרנסק לרבי בנימין מתלמידי רבי יצחק מאיר אלתר. אחיו הגדול היה רבי ישכר בעריש גרויברט. הוסמך להוראה על ידי רבי חיים אלעזר וקס. רכש ידיעות כלליות גם בפילוסופיה וספרות.

נשא את בת רבי אלכסנדר זיסקינד ליפשיץ רבה של אוזרקוב. בשנת תרמ"ד מונה כרבה של יאנוב, בתרמ"ח נבחר לרבנות מאקוב, בה ייסד ישיבה, ומשם עבר בשנת תרס"א לסטאשוב שעל שמה התפרסם.

היה מראשי אסיפת הרבנים בוורשה בשנת תרס"ט, ועסקן בולט בין הרבנים בפולין ורוסיה. בתחילה היה חבר בתנועת אגודת ישראל, אך לאחר תקופה עזב לתנועת המזרחי עקב נטייתו לציונות.

במלחמת העולם הראשונה נאסר על ידי ממשלת רוסיה כבן ערובה בתואנה לחשש ריגול יהודי לטובת האויב. בימי מהפכת פברואר ייסד את תנועת "מסורת וחירות", אך עם עליית הבולשביקים נסגר הארגון.

באלול תר"פ הגיע לכהן כרב הכולל של הקהילה היהודית בטורונטו שבקנדה על פי הזמנת הקהילה המקומית. נפטר ביום רביעי בערב, אור לב' בחשוון תרצ"ח, ונקבר ביום ששי.

ספרו "חבלים בנעימים" הוא שו"ת נכבד[דרושה הבהרה] בהלכה, "יביע אומר" – דרשות, מלבד זאת חיבר גם "ספר זכרון" – זכרונותיו המרתקים[דרושה הבהרה] מהחיים היהודיים בפולין, ומונולוגים שונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]