חביבי יא עיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"חַבִּיבִּי יַא עֵינִי"
"حبيبي يا عيني"
סינגל בביצוע מאיא יזבכ
מדינה לבנוןלבנון לבנון
יצא לאור 1983
שפה ערבית
כתיבה ג'ורג' יזבכ
לחן ג'ורג' יזבכ

"חַבִּיבִּי יַא עֵינִי" (בערבית: "حبيبي يا عيني") הוא שיר משנת 1983 של הזמרת הלבנונית מאיא יזבכ.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "חביבי יא עיני" הושר במקור על ידי הזמרת מַאיַא יַזְבֶּכּ (ער'), בת העדה הנוצרית בלבנון[1]. המילים והלחן חוברו על ידי אביה, ג'ורג' יזבכ בשנת 1983, מלחין לבנוני שהלחין שירים גם לזמרים ידועים כמו ג'ורג' וסוף. אחיה, נגן ההקשה באסם יזבכ, משתתף גם הוא בשיר. המנגינה הקצבית שחיבר אביה הפכה את השיר לפופולרי בקרב רקדניות מחול מזרחי[2][3]. בשנת 2011 ניסתה יזבכ לעשות קאמבק, באמצעות עיבוד מחודש של השיר, אך הניסיון לא זכה להתרומם[4]. בשנת 2022 חזרה יזבכ לתודעה הציבורית עם ביצוע של השיר "חביבי יא עיני" בפסטיבל "הזמן היפה"[א] בלבנון, שבלט במיוחד על פני המשתתפות האחרות[5].

השיר זכה לגרסאות כיסוי שונות בעולם הערבי, כמו הזמרות נורהאן, מרים פארס (אנ'), נאנסי עג'רם, הייפא והבי וכן גם על ידי זמרים ישראלים כמו שריף, סמיר שוקרי, ג'ורג' בר, חיים משה, אישתאר[3], רינת בר[6], תזמורת ירושלים מזרח ומערב, הפרויקט של רביבו, ליאור נרקיס ונסרין קדרי[7], זהבה בן[8], אלי לוזון[9] ואתי לוי[10]. הגרסה של סמיר שוקרי, חציה עיבוד לשיר המקורי וחציו השני של השיר המצרי "יַא תַאעֶבְּנִי", חלק משיר ארוך יותר של אחמד עדוויה, שנקרא "יַא בַּלַדִי יַא וַאד"[1].

בשנת 2018 פורסם בתקשורת הערבית כי זמר ישראלי אלמוני בשם יוסי ברדא "גנב" את הלחן של השיר, כדי להעמיד שיר תמיכה בבנימין נתניהו[11].

מילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השיר חוזרות מילותיו הראשונות, שמהן נגזר שמו: "יא חביבי יא עיני; יא עיני יא לילי; יא מסהר עיני; בנהארי ולילי" (يا حبيبي يا عيني; يا عيني يا ليلي; يا مسهّر عيني; بنهاري وليلي). פירושן: "אהובי, עיניים שלי, אתה המדיר שינה מעיני, בימים ובלילות". מוטיב העיניים חוזר לאורך השיר, והזמרת מייחלת ומתגעגעת לעיניו השחרחרות של אהובה ("אַבּוּ סַמְרַא"; أبو سمرا). "חי אלוהים התגעגעתי, בחיי עיניך" (والله اشتقنا وحياة عيونك; ואללה אשתקנא, וחיאת עיונכ), "הו הפרידה שלנו, התגעגעתי לעיניך" (يا مفارقنا اشتقنا لعيونك; יא מפארקנא, אשתקנא לעיונכ), "התגעגעתי לעיניך השחרחרות, בנוכחותך הירח בלילה מתוק יותר" (بوجودك يا أبو سمرا بيحلى السّهر باللّيل; בוג'ודכ יא אבו סמרא, ביחלא אלסהר באלליל).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "الزمن الجميل"

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 משאיר ער בלילות - ערביט, באתר ערביט, ‏11 בפברואר 2021
  2. ^ חביבי יא עיני ריקוד בטן Habibi Ya Eini Belly Dance, סרטון בערוץ "Noga Edry", באתר יוטיוב (אורך: 03:35)
  3. ^ 1 2 אבי שושן, טבעית בכל שפה, באתר ynet, 17 בדצמבר 2009
  4. ^ إسراء إبراهيم, أين اختفت صاحبة أغنية "حبيبي يا عيني" ولماذا ظهر الفيديو كليب بهذا الشكل؟ المطربة توضح, e3lam, ‏21 ביולי 2022
  5. ^ بعد 40 عام على أغنيتها "حبيبي يا عيني".. المطربة مايا يزبك حديث الجمهور بعد عودتها للظهور, Hia Magazine, ‏9 ביוני 2022 (בערבית)
  6. ^ רינת בר | Rinat Bar - יא חביבי יעני (prod. by dj PM), סרטון בערוץ "רינת בר - Rinat Bar", באתר יוטיוב (אורך: 02:50)
  7. ^ Yaniv Levi, המופע של נסרין קדרי בהיכל מנורה, בבלוג של יובל אראל, מגזין מוזיקה ותרבות, 18 ביוני 2023
  8. ^ זהבה בן יא חביבי, סרטון בערוץ "Eli Azarzar", באתר יוטיוב (אורך: 03:45)
  9. ^ אלי לוזון חביבי יעני, סרטון בערוץ "Benmushproductions", באתר יוטיוב (אורך: 05:07)
  10. ^ אתי לוי חביבי יעני בערבית, סרטון בערוץ "Eti Levi Official אתי לוי הערוץ הרשמי", באתר יוטיוב (אורך: 03:21)
  11. ^ האשם אל־פח'ראני, فيديو ..مطرب إسرائيلى يسرق لحن أغنية "حبيبى يا عينى" ليغازل بها نتنياهو, אל-יום א-סאבע, ‏28 בפברואר 2018 (בערבית)