מישל דומרק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מישל דומרק
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 15 ביוני 1970 (בת 53) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מישל דומרקאנגלית: Michelle Dumaresq) היא רוכבת אופני הרים מקצועית קנדית. דומרק, שהיא טרנסקסואלית, התחרתה בתחרויות אופניים לנשים בין השנים 2001–2006. היא נכנסה לתחום אחר שקבוצת נשים בחופי ונקובר ראו אותה רוכבת, התרשמו מכישוריה, והציעו לה להתחרות באופן מקצועי. הנשים, שצילמו שם סרט תיעודי על רכיבה על אופניים, "Dirt Divas", גם הזמינו אותה להשתתף בסרט.

קריירת ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות הראשונה בה השתתפה דומרק הייתה המירוץ בהר בר שבקולומביה הבריטית, במאי 2001. היא ניצחה בתחרות המתחילות, בזמן שהיה מהיר ב-2.5 שניות מהזוכה בקטגוריה המקצועית. לאחר שניצחה בשני מרוצים נוספים, נשלל ממנה הרישיון להתחרות על ידי מועצת האופניים Cycling BC, בעקבות תלונות ממתחרות אחרות.[1]

Cycling BC ואגודת האופניים הקנדית ערכו פגישה פרטית עם מארגני המרוצים המקומיים, בה הציעו שדומרק תחדל להתחרות. אך לאחר התייעצות עם UCI (האיגוד הבינלאומי לאופניים), הגיעו להחלטה לאפשר לדומרק להמשיך להתחרות בקטגוריות נשים. למעשה, לא היה חוקי עבורה להתחרות בקטגוריית גברים, מכיוון שעברה ניתוח להתאמה מגדרית שנים קודם לכן, ואף הייתה מוכרת מבחינה חוקית כאישה.

באפריל 2002, הוענק לה רישיון להתחרות במרוצי נשים. שלושה שבועות לאחר מכן, היא השתתפה לראשונה במירוץ בקטגוריה מקצועית, וסיים במקום שלישי. שבוע לאחר מכן היא ניצחה במירוץ, כשהיא מקדימה את המתחרה הקרובה אליה ב-10 שניות. התעורר בשל כך גל של מחאה, ונפתחה עצומה עליה חתמו רוכבות אופניים (ומספר רוכבים) בדרישה שדומרק תיפסל מתחרות. הדרישה נדחתה, ונקבע כי ניצחונה המקצועי הראשון תקף.

מאוחר יותר באותה שנה, דומרק ניצחה בסדרת גביע קנדה, והוסמכה לנבחרת הקנדית הלאומית.

בספטמבר 2002, היא ייצגה את קנדה באליפות העולם ברכיבת אופני הרים. אך בשל בעיות טכניות עם האופניים שלה, דומרק הגיע רק למקום 24 במירוץ.

ב-2003, ניצחה דומרק באליפות קנדה, ושוב ייצגה את קנדה באליפות העולם. גם ב-2004 ניצחה באליפות קנדה, ובאליפות העולם היא סיימה במקום 17.

באליפות קנדה של 2006, שגם בו דומרק זכתה באליפות, מקרה במעמד הענקת המדליות עורר עניין מחודש בהשתתפותה של דומרק בספורט נשים. בן הזוג של המתחרה שהגיעה למקום השני, דניקה שרוטר, זינק על הבמה ועזר לשרוטר ללבוש טי-שירט עליו התנשא הכיתוב "אלופה 100% אישה טהורה".

אגודת האופניים הקנדית השעתה את שרוטר, אך במהלך שעורר מחלוקת, הודיעה שתרצה את השעייתה בין עונות המרוצים, כאשר להשעיה לא תהיה השפעה עליה בפועל.

המקרה גרם לדומרק להפסיק לאהוב את ספורט הרכיבה, לדבריה, והיא פרשה ממנו זמן קצר לאחר מכן. לא הייתה זו הפעם היחידה שדומרק ספגה התקפות פיזיות מצד מתנגדיה. בימיה הראשונים בתחרויות, מתחרות אחרות היו חוסמות את דרכה, ופעם אחת אופניה נחבלו באופן שגרם לה להתהפך בראש צוק במהלך תחרות. גם ב-2006, גבר התפרץ לבימת המדליות וניסה לשסף את גרונה.

דומרק היא תומכת קולנית בעד בנושא קבלת טרנסג'נדרים בספורט. בראיון משנת 2016, היא שיבחה את החלטת הוועדה האולימפית לשנות את חוקי ההשתתפות, לפיהם גברים טרנסג'נדרים יכולים להתחרות בענפי גברים ללא הגבלה, ואילו נשים טרנסג'נדריות כבר לא צריכות להוכיח שינויים כירורגיים, ויכולות להתחרות בענפי נשים בתנאי שרמת הטסטוסטרון שלהן לא עולה מעבר לסף שנקבע בנהלים. 

ב-2014, מוזיאון זכויות האדם של קנדה הוסיף חולצת תחרות של דומרק לאוסף עבור ייצוג זכויות הטרנסג'נדרים.[2]

דומרק היא רתכת במקצועה, ומנהלת משרד ראיית חשבון למחייתה. בנוסף לסרט התיעודי Dirt Divas בו השתתפה בתחילת דרכה, היא גם הנושא של הסרט התיעודי משנת 2004, 100% Woman, המספר את סיפור חייה, ומסקר את ההתמודדות עם הסביבה בחברה ובתחום הספורט.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Woman ‏100% – סרט דוקומנטרי על מישל דומרק
  • Dirt Divas(הקישור אינו פעיל) – הסרט הדוקומנטרי שהביא לכניסתה של מישל דומרק לענף רכיבת אופניים מקצועית

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]