נוקוגירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסור דוֹזוּקי

נוקוגירייפנית: 日本の鋸, תרגום מילולי: "מסור יפני") הוא סוג או משפחה של מסורים המשמשים בעבודות עץ ובנגרות יפנית החותכים בתנועת המשיכה, בניגוד לרוב המסורים האירופאים (ואמריקאים) שחותכים בתנועת הדחיפה. מסורים יפניים הם מסורי המשיכה הידועים ביותר, אך הם משמשים גם בסין, איראן, עיראק, קוריאה, נפאל וטורקיה. בין המסורים האירופיים, גם מסורי קופינג לעיבוד עץ וגם מסורי תכשיטנים לעבודת מתכת חותכים במכת המשיכה כמו מסורים יפניים. נטען כי חיתוך במהלך המשיכה יעיל יותר ומשאיר רוחב חיתוך צר יותר (Kerf). מצד שני, חיתוך במשיכה אינו מאפשר בקלות לשים את משקל הגוף מאחורי הפעולה. זה יכול להיפתר בקלות על ידי שימוש בקליבה או מלחציים. חיסרון נוסף, בשל סידור וצורת השיניים, הוא שהמסורים היפניים אינם עובדים טוב על עצים קשים כמו המסורים האירופיים. מסורים יפניים נועדו במקור לעצים רכים יחסית כמו ברוש ואורן ואילו מסורים אירופאים נועדו לעצים קשים כמו אלון ומייפל.

הפופולריות של מסורים יפניים באזורים אחרים בעולם הביאה לייצור וייצור של מספר מסורים יפניים אף מחוץ ליפן באופן מסחרי.

סוגי מסורי יד יפניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיניים של מסור דוזוקי
מסור "ריובה" עם שתי פיפיות

דוזיקינוקו (胴付鋸、胴突鋸) סוג של מסור אחורי. תרגום השם מיפנית הוא "גזע מחובר", ובכך מסור עם פס קשיח מחובר, כלומר, מסור אחורי. אף על פי שדומה למסור אחורי מערבי, למסור דוזוקי יש להב דק בהרבה עבור חיתוך מדויק. מסורי דוזוקי מיועדים לחיתוכים שטוחים, סוגי מחברים לעיבוד עץ, המכונים "joinery".

ריוֹבָּה (両刃) מסור נגרות רב תכליתי בעל שני קצוות חיתוך. משמעות היפנית היא "להב כפול". יש להב חותך (yokobiki, 横挽き) בצד אחד, ולהב קורע (tatebiki, 縦挽き) בצד שני. מסורי ריובה מתוארים לרוב לפי אורך הלהב שלהם (במילימטרים). מסורים קצרים יותר, בסביבות 240 מ"מ (9-1/2") למשל, מיועדים לנגרות כללית. מסור ארוך יותר, בסביבות 270 מ"מ (10-3/4"), יתאים לעבודות גדולות יותר, כמו נגרות מסגרת עץ, עבור דוגמה.

קטבה (片刃) מסור עם שיניים לאורך קצה אחד בלבד, כמו מסור מערבי. אלה מסופקים בתור מסור קרע או להבים מסוג חתך צולב. יתרון של מסור זה הוא שקל להשתמש בו עם מדריך או מסילה למסור. "קטבה" מתורגם מיפנית כ"חיתוך בצד אחד". מסורי קטבה משמשים בדרך כלל לעבודות גדולות יותר כאשר מסור ריובה אינו מתאים, או לחיתוך בגובה פני המשטח (flush-cut).

אזֶבִּיקי (畦挽、あぜびき) מסור ריובה קטן המשמש לחיתוך למשטח השטוח של לוח ולא מהקצה. ללהב יש עקומה קמורה שיכולה להתחיל את החיתוך בכל מקום על פני השטח. מסורי אזביקי משמשים לחיתוך שקעים, חריצים בפאנל האמצעי והסרה של זנבות.

מוואשיביקי (回し引き) מסור דק המשמש לחיתוך עקומות, הגרסה היפנית למסור חור מנעול. פירוש השם הוא "חתך מסתובב".

קוגיהיקי מסור דק גמיש וחיתוך בגובה פני המשטח (flush-cut) עם שיניים לא משובצות בצד אחד, המיועד לקיצוץ קצוות של מחברי עץ (dowels), או שגמים ובליטות אחרות בצמוד למשטח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נוקוגירי בוויקישיתוף