עממי האלדליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עממי האלדליה הם שלושת עממי העלפים בלגנדריום של טולקין: הוניר, הנולדור והטלרי.

ראשית הפילוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפילוג בין שלושת עממי העלפים התחיל ממש עם הגעת העלפים הראשונים לארדה. על אגם קויונן, היכן שהתעוררו העלפים לראשונה, התעוררו שלושה עלפים לפני כל השאר. הם היו ינגוה, פינוה ואלוה. שלושתם פגשו את הולא אורומה ביער, שהכריז על שלושתם כמלכים. עם התעוררות שאר העלפים, כל אחד מהמלכים קיבץ סביבו עדה, ועם הארגון הזה יצאו העלפים למסע באמן.

מאפייני כל עם[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל אחד מהעממים השונים מתאפיין בתכונות שונות: הונייר מתייחדים בשירה ובניגון, ובכך הם מזכירים את מנוה, שהוא הולא הקרוב ביותר אליהם. הנולדור אוהבים את עבודת הכפיים, ובכך הם מזכירים את אאולה. הטלרי אוהבים את מלאכת הספנות והימאות, ובכך הם מזכירים את אולמו, שר הימים. כישרון הנולדור השפיע בצורה המקיפה ביותר על העלפים ועל העולם כולו, שכן בזכות כישרון זה נוצרו הסילמרילים, שעצם קיומם והרצון להחזיק בהם עיצבו את רוב ההיסטוריה של העידן הראשון, ובמידה מסוימת של כל ארדה.

מלחמות בין העמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין העמים השונים התרחשו כמה מקרי מלחמה ורצח, שהגדול ביניהם היה ככל הנראה הטבח של הנולדור בטלרי בזמן בריחתם מאמן. דבר נוסף שמייחד אותו ממלחמות דומות בין עלפים היא העובדה שהטבח היה של נולדור מול טלרי, ולא של ממלכה אחת באחרת או של קבוצה אחת באחרת.

עלפים מרכזיים מכל עם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהוניר ניתן למנות בעיקר את ינגוה ואחותו, ינדיס. ינגוה היה מלך הוניר באמן, ואף המלך העליון על כל העלפים. אחותו, ינדיס, הייתה אשתו של פינוה, מלך הנולדור.

מהנולדור יצאו רבים מהעלפים המשפיעים ביותר. ניתן למנות את פינוה, פאנור, פינגולפין, פינרפין, פינרוד, גלדריאל, פינגון, טורגון, גיל גלד ורבים אחרים.

מהטלרי יצאו כמה דמויות מרכזיות. המרכזיות ביותר הן תינגול, הלא הוא אלוה מלך הטלרי ובתו לותיין, שהיא בעלת תפקיד חשוב בעולמו של טולקין. בנוסף, ניתן למנות רבים מהעלפים המופיעים בסיפור ילדי הורין.