פורטל:גאולוגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

גאולוגיה היא אחד ממדעי הטבע, מדעי בתחום מדעי כדור הארץ.

הגאולוגיה חוקרת את הגאוספירהכדור הארץ המוצק: את תכונותיה, את תהליך וזמן היווצרותה, את מרכיביה השונים, את התהליכים הדינמיים המתרחשים בה (כגון רעידות אדמה, תנועת הלוחות, התפרצויות געשיות והתרוממות רכסי הרים) ואת השפעתם על יצירת הנוף המגוון שאנו רואים.

הגאולוג חוקר באמצעות קרקעות, סלעים, מינרלים ומאובנים את התפתחות כדור הארץ, את השינויים שהתרחשו בו לאורך העידנים השונים ואת אוצרות הטבע הטמונים בו.

הגאולוגיה מורכבת מתחומי מחקר רבים ומגוונים המפרקים את כדור הארץ ותכונותיו למרכיבים השונים, מספקים הסברים לתופעות ותצפיות, ושבים ומאחדים את המידע לתמונה שלמה.


בכותרות

התגלה מינרל ייחודי

מינרלים שונים
מינרלים שונים

במהלך סקר גאולוגי סמוך לאגם קוואן בדרום-מערב אוסטרליה התגלה מינרל יוצא דופן.

מתוך עשרות מינרלים חדשים המתגלים בכל שנה כבר התגלו בעבר מינרלים לא ידועים באזורי הספר של מערב אוסטרליה.
הפעם התגלה המינרל על סלע געשי בתוך מצע קוורצי.

ייחודו של המינרל

המינרל החדש מכיל סטרונציום, סידן, כרום, גופרית, פחמן, חמצן ומימן – שילוב יוצא דופן של יסודות.
מינרל כזה, שאינו קשור לקבוצות מינרלים ידועות – נדיר במיוחד.

תיאור

נמצאו גבישים זעירים ושקופים בוורוד כהה, בסגול ובירוק במבנה פסאודו קובייתי.
גודלם של הגבישים כחצי מילימטר.
קשיות בסולם מוס: 1.5 עד 2, כלומר: רך ופריך בדומה לגבס.
למינרל ברק זגוגי וצבע שרטוט ורוד.
עדיין לא ברור אם יכולים להיות לו שימושים מסחריים.

שם

המינרל החדש נקרא פוטניסיט (Putnisite), על שמם של אנדרו וכריסטין פוטניסמינרלוגים מקומיים המכהנים כמרצים למינרלוגיה בגרמניה. שם זה טרם אושר על ידי האגודה הבינלאומית למינרלוגיה.

להרחבה:

קישורים קבועים

עדכונים מקוונים

להלן אוסף אירועים היסטוריים הנוגעים לתהליכים גאולוגיים ולאנשים העוסקים בהם:

החודש בהיסטוריה
ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
השדה המגנטי של כדור הארץהקוטב הגאוגרפי הצפוניהקוטב הגאוגרפי הדרומיהקוטב הגאומגנטי הצפוניהקוטב הגאומגנטי הדרומיהקוטב המגנטי הצפוניהקוטב המגנטי הדרומיציר הסיבוב של כדור הארץהקוטב הגאוגרפי הצפוניהקוטב הגאוגרפי הדרומיציר הדו-קוטביותהקוטב הגאומגנטי הצפוניהקוטב הגאומגנטי הדרומיהקוטב המגנטי הצפוניהקוטב המגנטי הדרומימבחינה פיזיקלית הקוטב הצפוני נחשב ל"דרומי" (S) והקוטב הדרומי נחשב לצפוני (N)ציר הדו-קוטביותהגלעין הפנימי (מוצק)הגלעין החיצוני (נוזלי)מעטפת כדור הארץקרום כדור הארץציר הסיבוב של כדור הארץ
השדה המגנטי של כדור הארץ

השדה המגנטי של כדור הארץ הוא אחת התכונות הפיזיקליות המאפיינות את כוכב הלכת ארץ. לשדה המגנטי יש השפעה על מגוון תופעות באטמוספירה ובחלל הקרוב אליה. על פי ההשערה המקובלת, השדה המגנטי נוצר בגלעין החיצוני של כדור הארץ, ורק חלק קטן ממנו נמדד על פני השטח או בחלל. השדה המגנטי של כדור הארץ דומה לשדה של מגנט דו-קוטבי, שקוטב אחד שלו (קוטב דרום בעידן הנוכחי) נמצא באוקיינוס הקרח הצפוני, והשני ליד אנטארקטיקה (קוטב צפון בעידן הנוכחי). קטבים אלו נעים ממקומם באופן רציף, וקיימות עדויות פלאומגנטיות להיפוכי כיוון כאלה בהיסטוריה הגאולוגית של כדור הארץ.

השפעת השדה המגנטי של כדור הארץ מורגשת עד למרחק גדול בחלל, והשפעתו על רוח השמש מגדירה אזור הקרוי מגנטוספירה. לרוח השמש יש גם השפעה קטנה על מיקום הקטבים המגנטיים של כדור הארץ. קיום המגנטוספירה מגן על כדור הארץ מפני רוח השמש ומאפשר את קיום החיים על כדור הארץ.

מעריכים שהשדה המגנטי מסייע לבעלי חיים מסוימים, כמו עופות נודדים, לנווט את דרכם בעת הנדידה השנתית, ואילו האדם משתמש בשדה המגנטי של כדור הארץ לצורך ניווט באמצעות מצפן.

‏‏

כדור אליהו חשוף בסלעי הגליל העליון
כדור אליהו חשוף בסלעי הגליל העליון

מכתש רמון
מכתש רמון

מכתש רמון הוא מכתש אירוזי בנגב הישראלי, הגדול מסוגו בעולם. מכתש רמון הוא אחד מחמישה מכתשים בנגב, ומהווה תופעת טבע ונוף ייחודית. על קצה המכתש נמצאת העיירה מצפה רמון. אורכו של המכתש כ-40 ק"מ, רוחבו המרבי כ-9 ק"מ ועומקו היחסי כ-400 מטר.
במכתש – המוכר כ"פארק גאולוגי" – מגוון רחב של אתרי תיור ותופעות גאולוגיות:

  • מרכז מבקרים שהוקם על שפתו של המצוק הצפוני ומשקיף אל עבר המכתש. המצוק תלול מאוד, כמעט אנכי. בשכבתו העליונה סלעי גיר ודולומיט קשים, ובחלקו התחתון סלעי אבן חול צבעונית רכים.
  • ה"נגרייה" – מנסרות קוורציט שנוצרו מאבן חול שהותכה על ידי סלע מאגמטי לוהט שבקע ממעמקי האדמה.
  • קיר האמוניטים – אחד מני רבים באזור, המכיל שרידי מאובני אמוניטים.
  • נחלים – נחל ארדון, נחל נקרות, נחל רמון, נחל גוונים ואחרים.
  • מחצבות – במכתש נכרים חרסית, גבס, בנטוניט וחול.

בדפוס

  • Encyclopedia of Geology, Elsevier Academic Press, First edition 2005, ISBN 0-12-636380-3 (set)

ברשת

מתוך אתר פא"ר של האוניברסיטה הפתוחה:

מבוא למדע כדור-הארץצפונות כדור-הארץנדבכים בגאולוגיה של ארץ-ישראלגאולוגיה של הכרמלאוקיינוגרפיהיישומי הגאולוגיה והוראתה בישראלמיקרוסקופיה של מינרלים וסלעיםמיקרוסקופיה של סלעים מותמריםנושאים נוספים במדעי הטבע והחיים

ספרים מקוונים:

סדרות טלוויזיה

הרצאות מקוונות

הרצאות וידאו שהועלו ל-YouTube מטעם האוניברסיטה העברית:

כיתוב תמונה
כיתוב תמונה
שמורת הטוף בהר הגעש הכבוי בכרם מהר"ל
שמורת הטוף בהר הגעש הכבוי בכרם מהר"ל

סיור גאולוגי בכרמל

ביום שישי, ה־5 בנובמבר 2010, נערך סיור גאולוגי בכרמל במסגרת מיזם אלף מילים.

הסיור התחיל בכרם מהר"ל. תחנות נוספות: הר הגעש של כרם מהר"ל, נחל מערות, צנירי נחל אורן, מחצבות קדומים ומחצבת נשר.


תצורת טורוויפדנשיה הסיניתקמר מונומנטברדרבונגהברומואבן חול קוקונינוחבורת ג'הולתצורת ג'יופוטאנגתצורת יישייןמונוקלינהקמר סן רפאלאבן גיר קאיבאבגרם המדרגות הגדולכיבוש נהרסאנגיאנג אפיסחיפה לאחורהתחתרות לעומקתצורת מואנקופיאובינסאגן ויטווטרסראנדקונגלומרט שינארמפפרט (גאולוגיה)תצורת צ'ינלהפיקו (הר געש)קלוד (הר געש)סן מיגל (הר געש)טרומאהויליאם ג'ייקוב הולנדקמפן (גיל גאולוגי)הים הפנימי המערביאבן חול נאוואחושולי יבשתטרוורה

רעידת האדמה בפקיסטן, 2005
רעידת האדמה בפקיסטן, 2005

הגאולוג האמריקאי ג'ים ברקלנד (Jim Berkland), שכיהן כגאולוג הראשי במחוז סנטה קלרה בקליפורניה, הושעה בשנת 1989 למשך חודשיים לאחר שטען בראיון עיתונאי ב-13 באוקטובר באותה שנה כי תתרחש באזור רעידת אדמה בעוצמה שבין 6.5 ל-7 בסולם ריכטר במהלך הימים הבאים. ברקלנד טוען כי ניתן לחזות רעידות אדמה גדולות בהתבססו על חישוב כוח המשיכה של הירח, העולה בעת פריגיאה וגם בעת מולד הירח ובעת ליקוי חמה – אז מצטבר כוח המשיכה של הירח והשמש. לטענתו, במועדים אלה משפיע כוח המשיכה המצטבר על המעטפת וכתוצאה מכך גם על תנועת לוחות טקטוניים שהירח עובר מעליהם. ברקלנד הוחזר לעבודתו לאחר שהבטיח שלא לצאת יותר בתחזיות מעוררות-אימה, אותן המשיך לפרסם באתר האינטרנט שלו.
מעריציו טוענים כי תחזיותיו נכונות במרבית מהמקרים, לדוגמה:

  • ארבעה ימים לאחר שהציג את תחזיתו, ב-17 באוקטובר 1989, התרחשה בסן פרנסיסקו רעידת אדמה בעוצמה 6.9.
  • ב-22 בדצמבר 2004 חזה ברקלנד רעידת אדמה עזה בעת הירח המלא שלאחר חג המולד. ואכן, ב-26 בדצמבר התרחשה רעידת אדמה באוקיינוס ההודי שעוררה גלי צונאמי אדירים.
  • תחזית נוספת של ברקלנד התאמתה ימים לאחר פרסומה ב-2005: רעידת אדמה בפקיסטן בעוצמה של 7.6, שהתרחשה כמה שעות לאחר שנצפה באזור ליקוי חמה.

אבן חולאגטאוליביןאופאלאזבסטאלבסטראקטינוליטבזלתבליהבנטוניטברילגאוכימיהגארנטגייזרגרניטגתיטדולומיטדיוריטהאדןהאירוע המסיניהכחדת קרטיקון-שלישוןהעתקהבקע הסורי-אפריקניוולאסטוניטזאוליטזמן גאולוגיחרסיתטוףטיטניטטנזניטטקטוניקת הלוחותיהלוםכלקדוןלוסיטמכתשים בנגבמערת נטיפיםנפטסיליקטסלע משקעסקפוליטסרפנטיןעין הנמרפרידוטצורקבוצת הכלוריטקוורץקרנליאןקרקערוטילרעידת אדמההעתק סן אנדראסתיארוך רדיומטריתימרת מעטפת

שלד מאובן של דימטרודון
שלד מאובן של דימטרודון

הזמן הגאולוגי מודד את קצב התרחשותם של המאורעות הגאולוגיים. קצב זה כה איטי עד שקשה לתפוס אותו בתודעתה, ובכל זאת פיתח מדע הגאולוגיה שיטות למדידת הזמן הגאולוגי:
שיטת המאובנים אינה מספקת גיל מוחלט/מדויק, אלא מספקת זמן יחסי, כלומר: האם הסלע עתיק יותר מסלע אחר או צעיר ממנו. השיטה מבוססת על תורת האבולוציה בעולם החי והצומח.
השיטה הרדיואקטיבית מספקת גיל מוחלט – מתי בדיוק נוצר הסלע, ובכך יתרונה הגדול. השיטה מבוססת על העובדה שאיזוטופים מסוימים הם בלתי יציבים ומתפרקים בצורה ספונטנית ליסודות אחרים (תוך שחרור אנרגיה). להתפרקות הרדיואקטיבית יש קצב מסוים וקבוע, שונה מחומר לחומר. הזמן, שבו פוחתת כמות מסוימת של חומר למחציתה על ידי פירוק רדיואקטיבי נקרא זמן מחצית חיים.

תצפית על מכתש רמון
תצפית על מכתש רמון

עמנואל מזור הוא גאולוג ופרופסור בגמלאות במכון ויצמן למדע במחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה. בין פועליו: פיתוח וניהול הקורסים לגאולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, כתיבת ספרים בנושא גאולוגיה וייזום הכרזת מכתש רמון כ"שמורת רמון", עם דגש על היבטים גאולוגיים.

תחומי פעילות בנושאי גאולוגיה וסביבה:

  • פרוגרמות רעיוניות ותוכניות אב
  • תכנון ידידותי לסביבה
  • פעילויות למען איכות הסביבה
  • התכנים הגאולוגיים היפים של הארץ והעולם
  • הוראה וחינוך סביבתי

גּוֹעֵר בַּיָּם וַיַּבְּשֵׁהוּ וְכָל הַנְּהָרוֹת הֶחֱרִיב אֻמְלַל בָּשָׁן וְכַרְמֶל וּפֶרַח לְבָנוֹן אֻמְלָל: הָרִים רָעֲשׁוּ מִמֶּנּוּ וְהַגְּבָעוֹת הִתְמֹגָגוּ וַתִּשָּׂא הָאָרֶץ מִפָּנָיו וְתֵבֵל וְכָל יוֹשְׁבֵי בָהּ:

נחום א', ד'-ה'

כשאתה אומר חבורה, אתה לא מתכוון לקבוצה של אנשים קריצה

גאולוגיה ימית חקר האוקיינוסים, תשתיתם, רכסיהם והמשקעים הנוצרים בהם
גאולוגיה מבנית יחסי המבנה של הסלעים בקרום כדור הארץ
גאוכימיה חקר הרכבו הכימי של כדור הארץ והתהליכים שיצרו בו חומרים שונים
גאומורפולוגיה תהליכי עיצוב הנוף
גאופיזיקה מבנה כדור הארץ ותכונותיו הפיזיקליות
סייסמולוגיה רעידות אדמה
וולקנולוגיה הרי געש
טקטוניקה תנועת הלוחות בקרום כדור הארץ
מינרלוגיה חקר מינרלים והגדרתם
סטרטיגרפיה תורת השכבות וסידורן
פדולוגיה חקר קרקעות
פטרולוגיה היווצרות וסיווג סלעים
פלאונטולוגיה תורת המאובנים

רוצים לעזור? הנה כמה דרכים בהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא גאולוגיה: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)


פורטל מומלץ