פורטל:חיפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

סמל העיר חיפה.

חֵיפָהערבית: حَيْفَا - חַיְפַא) היא העיר השלישית באוכלוסייתה בישראל, והיא משמשת כעיר נמל וכמרכז המטרופולין הצפוני. שורשיה מגיעים עד המאה ה-3 לפנה"ס. היא משתרעת על אזורים מישוריים שלמרגלות הר הכרמל, על חופי הים התיכון וכן על שטחים נרחבים על ההר עצמו.
הגנים הבהאיים ומקדש הבאב בחיפה
הגנים הבהאיים ומקדש הבאב בחיפה

המרכז הבהאי העולמי הוא המרכז המנהלי והדתי של הדת הבהאית, השוכן בצפון ישראל - בערים חיפה ועכו ובסביבותיהן. המרכז כולל את אתרי העלייה לרגל הבהאים העיקריים ואת המבנים המשמשים משכן למוסדות הבינלאומיים של הדת, ובהם מבני משרדים, בתים לעולי רגל, ספריות, ארכיונים, מרכזי מבקרים, מקדשים וגנים נרחבי ידיים. שורשיו של המרכז הבהאי העולמי בשהותו של הבהאא אללה בארץ ישראל בתקופת השלטון העות'מאני, במחצית השנייה של המאה ה-19.

כל הפעילות הבהאית במישור הבינלאומי מרוכזת על ידי המרכז הבהאי העולמי, ובכלל זה ניתוב משאבים וקבלת החלטות המשליכות על הדת הבהאית כולה. בית הצדק העולמי השוכן בחיפה הוא הסמכות העליונה של הדת, והוא נעזר בפעולותיו במרכז ההוראה הבינלאומי הסמוך ובמוסדות הבהאים האחרים.

מבני המרכז הבהאי העולמי וסביבותיהם, ובמיוחד המתחם הבהאי על הר הכרמל ומתחם אל-באהג'ה בעכו, מעוצבים בקפידה, תוך שימת דגש על יופי, אסתטיקה ועיצוב נופי הנחשבים לעקרון חשוב בדת הבהאית. הם מהווים מוקד עלייה לרגל לבהאים מרחבי העולם, ויעד תיירותי לתיירים ולמבקרים אחרים. בשנת 2008 הוכרזו 26 ממבני המרכז השוכנים ב-11 אתרים שונים בחיפה ובגליל המערבי כאתר מורשת עולמית.

כחול השמים והים ונצנוץ הצבעים הזכירו את הריוויירה המאושרת, אלא שהבנינים היו חדשים ונקיים יותר, והתנועה ברחוב, על אף כל ערותה, לא הייתה כרוכה ברעש כה גדול.

ה"לבניות", אוקטובר 2007 - זוג מגדלים עם בסיסים עגולים, שהולכים ונעשים צרים עד לשלושה רבעים מגובהם, ומשם מתרחבים חזרה
ה"לבניות", אוקטובר 2007

מאפיין בולט, שהפך לסמל בתי הזיקוק לנפט בחיפה, הוא ה"לֶבֶּנִיוֹת" - צמד מגדלי קירור למים, המוזרמים אליהם ממתקני הזיקוק. המגדלים, שגובהם היה 76 מטר, זכו לכינוי הזה בגלל צורתם, שהזכירה את צנצנות הלֶבֶּנִיָה שנמכרו בארץ בעת הקמתן (1939). בשנת 2008 הפסיקו הלבניות לשמש לקירור, ובתי הזיקוק משתמשים בעזרים מודרניים יותר לקירור המים. ב-2011 החלה בניית פיגומים סביב הלבנייה המערבית, כדי לשקם את המבנה הרעוע, כחלק מהפיכתו למרכז מבקרים. אך ב-2020 קרס חלקה העליון של הלבנייה המזרחית. לאחר הקריסה הורתה עיריית חיפה, על ביצוע סקר מבנים מסוכנים במתחם בתי הזיקוק וכן על שיקום ושחזור מבנה הלבנייה שקרס.

אמצע שנות ה-60, חיפה - מראה הגנים הבהאים והנמל מפסגת הכרמל.
אמצע שנות ה-60, חיפה - מראה הגנים הבהאים והנמל מפסגת הכרמל.
אמצע שנות ה-60, חיפה - מראה הגנים הבהאים והנמל מפסגת הכרמל.
דיוקן של אבא חושי, מעשה הצייר יבניאל

ערך מרכזי: התפתחות אורבנית של חיפה
שכונות עיקריות: מרכז הכרמל - הדר הכרמל - המושבה הגרמנית - העיר התחתית - נווה שאנן - כבאביר - בת גלים - אחוזת שמואל - חליסה - קריית חיים - קריית שמואל - רמת ויז'ניץ - כרמל מערבי - כרמל צרפתי - דניה - קריית רבין (קריית הממשלה המחוזית בחיפה)
מבנים מוניציפליים וממשלתיים: בניין עיריית חיפה - מגדל המפרש
מוזיאונים: מוזיאון העיר חיפה - מוזיאון חיפה לאמנות - מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל - המוזיאון לתולדות המחשב האישי בישראל - מוזיאון הכט - קסטרא - המוזיאון הימי הלאומי - מוזיאון ההעפלה וחיל הים - מוזיאון רכבת ישראל - המוזיאון לפרהיסטוריה ע"ש משה שטקליס - מוזיאון דגון - מוזיאון מאנה כץ
מבני ציבור שונים: מרכז קונגרסים בינלאומי חיפה - מגדל חברת החשמל - בית החולים האיטלקי - אצטדיון סמי עופר - ממגורות דגון - מגדל אשכול - בית הכט - בית הגפן - בית החסד - גשר רושמיה

אתרים בעלי חשיבות דתית: המרכז הבהאי העולמי - הר הכרמל - סטלה מאריס - מערת אליהו - מסגד אל-ג'רינה - בית החסד
מפה סכמטית של המושבה הגרמנית – מסומנים מספרי הבתים של הטמפלרים שנותרו עד ימינו (המספרים מציינים את מספרי הבתים בשדרות בן-גוריון)

צפון לכיוון נמל חיפה ומפרץ חיפה
דרך העצמאות דרך העצמאות
1
שדרות בן-גוריון 2
דרך יפו דרך יפו
שרידי מלון כרמל, בבעלות משפחת קראפט – 5
8 – בית דיק
11 – בית העם הטמפלרי
13 – מכון הרדג; נמצא מאחורי בית החייל המודרני
12 – בית שומאכר
בית ד"ר שמידט – 15
16 – בית אוליפנט
17
שדרות המגינים שדרות המגינים
19
21
שדרות בן-גוריון 24
26
31 28 מלון אפינגר
רחוב מרדכי אנילביץ' רחוב מרדכי אנילביץ'
30
32
40
דרך אלנבי דרך אלנבי
48 – העמותה לתיירות ונופש חיפה
רחוב הגפן רחוב הגפן
דרום לכיוון הר הכרמל והמרכז הבהאי העולמי

מפה סכמטית של המושבה הגרמנית – מסומנים מספרי הבתים של הטמפלרים שנותרו עד ימינו (המספרים מציינים את מספרי הבתים בשדרות בן-גוריון)
מגדלי פנורמה
מגדלי פנורמה
מבט מגני המרכז הבהאי העולמי לעבר המושבה הגרמנית הפרושה למרגלותיהם
מבט מגני המרכז הבהאי העולמי לעבר המושבה הגרמנית הפרושה למרגלותיהם
תל אבו הואם כפי שצויר בשנת 1840 על ידי הצייר האנגלי ויליאם הנרי ברטלט, הציור נמצא במוזיאון הימי הלאומי
תל אבו הואם כפי שצויר בשנת 1840 על ידי הצייר האנגלי ויליאם הנרי ברטלט, הציור נמצא במוזיאון הימי הלאומי

גורדי שחקים

מוסדות תרבות ואמנות

פסטיבלים

גנים

מרכזי מסחר ובילוי

שרידי יישובים קדומים

לחצו כדי להקטין חזרה
רכבת מרכזרכבל חיפהמנהרות הכרמלכרמליתרכבת בת גליםמרכזית חוף הכרמלמרכזית המפרץרכבת ישראלמטרוניתאוניברסיטת חיפההטכניוןרכבלית
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים של מערך התחבורה הציבורית בחיפה:
רכבת ישראל (בשחור), כרמלית (בכחול), מטרונית (בצהוב), רכבל חיפה (בירוק), רכבלית (באדום) ותחנות אוטובוסים מרכזיות מרכזית המפרץ ומרכזית חוף הכרמל
מוזיאון ההעפלה וחיל הים
מוזיאון ההעפלה וחיל הים

מוזיאון ההעפלה וחיל הים ע"ש דוד הכהן סוקר את ההיסטוריה הימית הצבאית של מדינת ישראל - מימי ההעפלה - העלייה הבלתי ליגאלית לארץ ישראל בימי המנדט הבריטי ודרך ההיסטוריה של חיל הים הישראלי מאז הקמתו ועד ימינו.

המוזיאון, שהוקם ב-1969, קרוי על שם דוד הכהן, ממנהיגי היישוב העברי. המוזיאון ממוקם סמוך למוזיאון הימי הלאומי.

במרכז המוזיאון מוצגת ספינת המעפילים "אף על פי כן" של המוסד לעלייה ב' שהשתמרה במלואה. הספינה הפליגה ב-1947 עם 434 מעפילים וסופה שיורטה בידי משחתת בריטית, ומעפיליה הוגלו לקפריסין. במלחמת העצמאות הוסבה כאוניית חיל הים וב-1969 נלקחה למוזיאון העפלה במשכנו הישן. בבטן הספינה מצויים דרגשי השינה של המעפילים ומוצג חזיון אורקולי על ההעפלה.

המוזיאון מציג את הקשר הישיר בין ההעפלה, הפלי"ם והשירות הימי של ההגנה לפני הקמת המדינה, לבין ראשית הקמתו ופועלו של חיל הים.

בחצר המוזיאון מצויה ספינת הטילים הראשונה של חיל הים, "אח"י מבטח", וכן הצוללת "אח"י גל", תותחי החיל, ספינות אויב וסירות מחבלים.

בכניסה למוזיאון מצוי גשר הצוללת "אח"י דקר", שנמשה מן הים ב-1999, 34 שנים לאחר טביעתה.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום: