פורטל:מדעי החברה/הידעת?/21

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פסיכולוגיה:

מפגין הומופוב נושא שלט עליו כתוב "אלוהים שונא מתרוממים"

הומופוביה היא מונח חברתי המתאר פחד ורתיעה מהומוסקסואלים. ההומופוביה מתבטאת באפליה, דחיה, שנאה, או זלזול, כלפי הומואים ולסביות, כלפי נטייתם המינית, כלפי מימושה של הנטייה המינית, כלפי זוגות בני אותו המין, וכלפי גילויי חיבה בין בני אותו המין, גברים או נשים. המלה בנויה כהלחם של המלים הומוסקסואל ופוביה, שפירושה בעת או חרדה, אף כי הומופוביה אינה פוביה במשמעות המקובלת של מושג זה.

המונח נטבע על ידי הפסיכולוג ג'ורג' ויינברג בשנת 1965, והופיע לראשונה בספרו "החברה וההומוסקסואל הבריא" משנת 1972 כתיאור של הפרעה נפשית ממין ההפרעות המכונות "פוביה" (בעברית "בעת"), ואשר לא תוארה לפני כן במחקר הפסיכולוגי.

אף על פי שהמונח נטבע לתיאור עוינות על רקע נטייה מינית, הוא משמש גם לתיאור עוינות כלפי טרנסג'נדרים, על רקע זהותם המגדרית השונה.

חוק ומשפט:

סמל בית המשפט העליון של ארצות הברית
סמל בית המשפט העליון של ארצות הברית

בית המשפט העליון של ארצות הברית מורכב מתשעה שופטים והוא יושב תמיד בהרכבו המלא, כך שלמעשה כל שופט נותן פסק דין בכל תיק. בחוקת ארצות הברית נקבע כי השופטים יחזיקו בכהונתם ללא הגבלת זמן. כך יצא שבמשך 218 שנים היו לבית המשפט 17 נשיאים בלבד. הנשיא שכיהן במשך התקופה הארוכה ביותר היה ג'ון מרשל, שכיהן בתפקיד 34 שנים, ואילו ויליאם קושינג, שופט בהרכב הראשון של בית המשפט, כיהן כנשיא יומיים ואז דחה את המינוי. רק בשנת 1981 מונתה לראשונה אישה, סנדרה דיי או'קונור, לתפקיד שופטת בבית המשפט העליון.