פינגולפין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פינגולפין
Fingolfin
שם ספר הסילמריליון, שר הטבעות
מידע
מקום לידה אמן
גזע עלף
תואר נסיך עלפים, המלך העליון על הנולדור
מקום פטירה אנגבנד, הארץ התיכונה
דמויות קשורות
משפחה פינוה (אב), פאנור (אח למחצה), פינרפין (אח), טורגון, פינגון וארד'ל (ילדים).
אויבים מורגות' עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פינגולפין הוא דמות בלגנדריום של טולקין. פינגולפין היה עלף קדום ומלך עלפים בעידן הראשון, שנולד באמן והיגר עם הנולדור לארץ התיכונה. הוא נהרג בקרב מול מורגות'.

חייו של פינגולפין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פינגולפין היה בנו של פינוה וינדיס, אחיו של פינרפין ואחיו למחצה של פאנור. בצעירותו, התחרה עם פאנור על תשומת לב אביו, תחרות שהובילה לעימות ישיר ביניהם בכיכר העיר העלפית טיריון שבאמן. למרות המתיחות ביניהם ולמען אביו, פינגולפין השלים עם פאנור לאחר כמה זמן, קיבל את עובדת בכורותו של פאנור והבטיח שילך אחריו. ובאמת, הוא קיים את הבטחתו- כאשר פאנור הוביל את מרד הנולדור ומעבר הנולדור לארץ התיכונה, פינגולפין הוביל את עדתו אחריו.

בארץ התיכונה, מלך פינגולפין על כל הנולדור. הוא היה אחד מהמלכים החזקים בעידן הראשון, לצד תינגול מלך דוריאת. פינגולפין היה אחד מהדמויות החזקות ורבות העוצמה ביותר ביקום של טולקין. לפני מותו, מרוב תסכול וייאוש לאחר הפסד העלפים ובני הגזעים החופשיים למורגות', הוא יצא לחפש את מורגות' בעצמו. אך מורגות' טמן לו מלכודת ולכד אותו. אך פינגולפין הזמין אותו לדו-קרב, שלו מורגות' נאלץ להיענות. פינגולפין הכה את מורגות' קשות ואף פצע אותו בחרבו שבע פעמים, פצעים שמורגות' זכר שנים לאחר מכן, ומוזכר שהם עדיין מכאיבים לו פעמים רבות. למרות הצלחתו היחסית של פינגולפין ועוצמתו הרבה לא הספיקה מול מורגות', שהיה איינו. הוא נהרג בקרב מול מורגות', ועיט- מנוה תורונדור נשא את גופתו לבנו טורגון, שקבר אותו תחת לתל אבנים.

משפחתו של פינגולפין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניו של פינגולפין היו פינגון, מלך דור-לומין ולאחר מכן המלך העליון על הנולדור, וטורגון, מלך ממלכת גונדולין הנסתרת והמלך העליון על הנולדור לאחר מות פינגון. בתו הייתה ארד'ל, אשתו של אאול העלף האפל, ואימו של מיגלין מגונדולין. מפינגון בנו יצא זרע המלוכה של העלפים, ובנו אריניון "גיל-גלד" היה המלך העליון האחרון על כל העלפים. מטורגון יצא זרע אארנדיל ומלכי בני האדם, שממנו לבסוף יצא ארגורן השני, המלך אלסר. כך קשורים כל מלכי הנומנורים, ולאחר מכן כל מלכי ארנור וכל מלכי גונדור לפינגולפין, שהיה אחד מאביהם הקדמונים.

מלכות לפי טולקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי טולקין, פינגולפין הוא בית המלוכה הנכון והצודק של העלפים, ובנו פינגון ונכדו גיל-גלד הם המלכים הנבחרים של העלפים. בית המלוכה המקורי של העלפים היה בית פאנור, אולם לאחר שבועת בני פאנור וכל המעללים שקרו בעידן הראשון בעקבות פאנור עצמו, נלקחה ממנו הבכורה והועברה לפינגולפין. הבית השני בחשיבותו בעולם של טולקין הוא בית פינרפין, אחיו הקטן של פינגולפין.