ראנגנוולד נסטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ראנגנוולד נסטוס
Ragnvald Nestos
ראנגנוולד נסטוס
לידה 12 באפריל 1877
ווס (אנ'), נורווגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 ביולי 1942 (בגיל 65)
מיינוט, דקוטה הצפונית, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ראנגנוולד אנדרסון נסטוס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות רוזהיל, מיינוט, דקוטה הצפונית, ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת דקוטה הצפונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל דקוטה הצפונית ה־13
23 בנובמבר 19217 בינואר 1925
(3 שנים)
סגני מושל דקוטה הצפונית האוורד ווד
פרנק היילנד
חבר בית הנבחרים של דקוטה הצפונית
19111912
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראנגנוולד אנדרסון נסטוסאנגלית: Ragnvald Anderson Nestos;‏ 12 באפריל 187715 ביולי 1942) היה פוליטיקאי אמריקאי מדקוטה הצפונית, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל דקוטה הצפונית ה-13 בשנים 19211925.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראנגנוולד נסטוס נולד בעיר ווס (אנ') שבנורווגיה, כאחד מעשרת ילדיהם של אנדרס ר. נסטוס והרבורג סאווה. בגיל 16, כשעדיין לא שלט בשפה האנגלית, הוא הגיע לארצות הברית כדי לחיות עם דודתו ודודו בבקסטון שבדקוטה הצפונית. הוא החל ללמוד בבית ספר בבקסטון ולמד בו בין עבודות שונות במחנה חוטבים. ארבע שנים לאחר מכן, ב-1897, עבר נסטוס בחינות הסמכה להוראה ולימד בבית ספר כפרי. הוא השלים את לימודיו באוניברסיטת המדינה מייוויל, קולג' למורים, ובמקביל עסק בחוואות במחוז פירס. ב-1904 הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת דקוטה הצפונית ועבר לעיר מיינוט, שם הוא עסק בעריכת דין בשותפות עם סי. א. ג'ונסון.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסטוס היה חבר איגוד המצביעים העצמאיים והתמודד על משרותיו הפוליטיות מטעם המפלגה הרפובליקנית. בשנים 19111912 הוא היה חבר בית הנבחרים של דקוטה הצפונית. בשנים 19131916 הוא היה תובע מדינתי במחוז וורד. ב-1916 הוא התמודד בבחירות המקדימות של הרפובליקנים על מושב בסנאט של ארצות הברית מטעם דקוטה הצפונית.

ב-1921 התמודד נסטוס בבחירות החזרה (Recall election) שנועדו להדיח את המושל המכהן לין פרייז'ר. הוא ניצח בבחירות ונבחר כמושל דקוטה הצפונית, הראשון שנבחר באופן זה בכל מדינות ארצות הברית. תקופת כהונתו של פרייז'ר כמושל הייתה נגועה במחלוקות, ותנועה שורשית החלה להפעיל לחצים לעריכת בחירות החזרה. בבחירות אלו הודחו גם שני חברים של נציבות התעשייה המדינתית. הייתה זו תקופה של מחלוקות בין הליגה הבלתי-מפלגתית, שתמכה בתיעוש בבעלות המדינה, לבין איגוד המצביעים העצמאיים, שהתנגד לבעלות המדינה על מפעלי תעשייה. נסטוס פעל נמרצות להצלחתם של מייזמים חדשים בבעלות המדינה, ממגורת הדגנים המדינתית ובנק דקוטה הצפונית. הוא גם ניהל מערכה נגד אנאלפביתיות. במהלך תקופת כהונתו, התאימה דקוטה הצפונית את עצמה למערכת רישום הלידות והפטירות הלאומית, ולראשונה כיהן בה במשרה מלאה אחראי על מערכת הבריאות. ב-1922 הוא התמודד בבחירות לתקופת כהונה שנייה כמושל ונבחר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסטוס לא היה נשוי. ב-1942 הוא זכה להכרה בזכות פועלו לצופים הבנים של ארצות הברית וקיבל מהם את "פרס בופאלו הכסף".[1] הוא היה פעיל בכנסייה הלותרנית הנורווגית של אמריקה.

ראנגנוולד נסטוס נפטר במיינוט ב-15 ביולי 1942 כתוצאה משבץ מוחי. הוא נטמן בבית הקברות רוזהיל שבעיר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]