לדלג לתוכן

מאלגה (כדורגל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאלגה
Málaga CF
מידע כללי
שם מלא מועדון הכדורגל מאלגה
כינוי הבוקרונס, הלבנים-תכולים
תאריך ייסוד 1904
אצטדיון לה רוסלדה, מאלגה,
אנדלוסיה, ספרד
(תכולה: 30,044)
בעלים קטר (מדינה)קטר (מדינה) שייח' עבדאללה בין נאסר אאל ת'אני
נשיא קטר (מדינה)קטר (מדינה) שייח' עבדאללה בין נאסר אאל ת'אני
יו"ר קטר (מדינה)קטר (מדינה) שייח' עבדאללה בין נאסר אאל ת'אני
מאמן סרחיו פייסר
ליגה הליגה הספרדית השלישית
www.malagacf.com
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
תלבושת שלישית

מועדון הכדורגל מאלגהספרדית: Málaga Club de Fútbol) הוא מועדון כדורגל ספרדי מהעיר מאלגה. בעלי המועדון הוא המשקיע הקטרי שייח עבדאללה בן נאסר בן עבדאללה בן אחמד אאל ת'אני.

הקבוצה מעולם לא זכתה באליפות הליגה. הישג השיא שלה בליגה היה בעונת 2011/2012 בה סיימה במקום הרביעי והעפילה לליגת האלופות שם הגיעה עד לשלב רבע הגמר בו הודחה על ידי בורוסיה דורטמונד תחת המאמן הצ'יליאני מנואל פלגריני. הישג השיא של הקבוצה בגביע הספרדי היה בעונת 1972/1973 בה הגיעה לשלב חצי הגמר שם הפסידה לקבוצת אתלטיק בילבאו. בעונת 2017/2018 מלאגה ירדה לליגה הספרדית השנייה לאחר 10 עונות רצופות בליגה הספרדית הבכירה.

בתום עונת 2022/2023 ירדה הקבוצה לליגה השלישית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון אתלטיקו מאלאגואנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשי מועדון הכדורגל של מלאגה מתחילים ב-CD מלאגה (CD Málaga), קבוצת כדורגל שנוסדה בשנת 1904. בשנת 1948, במטרה להקים קבוצת בת (קבוצת מילואים) של CD מלאגה, קבוצת אתלטיקו מלאגה (Club Atlético Malagueño) התאחדה עם CD סנטו טומאס.[1]

בעונת 1959-60 נוצר סיבוך, כאשר שתי הקבוצות (מלאגה הראשית והבת) מצאו את עצמן יחד בליגה השלישית (Tercera División) בעקבות ירידת הליגה של מלאגה (הראשית).[2] כיוון שקבוצת בת אמורה לרדת לליגות אזוריות, נפרדו שתי הקבוצות רשמית ומלאגה (הבת) הפכה למועדון עצמאי תחת ההתאחדות הספרדית לכדורגל. צעד זה אפשר לה הישרדות בעוד מלאגה הראשית הפסיקה פעילותה.

הנפילה הכלכלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצלחתה של מלאגה בתחילת שנות ה-2010 התבססה במידה רבה על ההשקעות הכבדות של הבעלים, שייח' עבדאללה בן נאסר אל-תאני.[3] שאיפתו של אל-תאני לבנות קבוצת-על באמצעות הון עתק בלבד, התנגשה עם מספר גורמים משמעותיים שהובילו בסופו של דבר לנפילת המועדון[4].

יישום תקנות אופ"א לתחרות כלכלית הוגנת החדשות היווה מכה קשה ראשונה עבור מלאגה. איסור השתתפותה בליגה האירופית[5] חשף את חוסר יעילותה של אסטרטגיית "הון עתק" ככלי בלעדי להצלחה. במקביל, התגלגלו קשיים משמעותיים מחוץ למגרש הכדורגל. תוכנית פיתוח יקרה של מרינה במרבייה (ספרד), עיירת נופש פופולארית, נכשלה נחרצות[6]. תוכנית זו, שהובטחה להניב רווחים אדירים, התגלתה ככישלון חרוץ, תוך הסתבכות בקשיים כלכליים ובסכסוכים משפטיים.

ניהול כושל מצד אל-תאני החמיר עוד יותר את המצב. חוסר יכולתו לעמוד בהתחייבויות, שימוש לא תקין בכספים והיעדרות הולכת וגוברת מהמועדון תרמו רבות לקריסת המערכת. כתוצאה מכך, מלאגה נשרה מהליגה הספרדית (לה ליגה) לליגה השנייה בשנת 2018 עקב חובות עתק. שנתיים לאחר מכן, בית משפט הדיח את אל-תאני מתפקיד נשיא המועדון[7].

ניסיונות לייצב את המצב הכלכלי של מלאגה לאחר הדחתו של אל-תאני זכו להצלחה חלקית. עם זאת, הצד המקצועי של הקבוצה ממשיך לסבול מחוסר יציבות. שאיפתו של אל-תאני לבנות אימפריית כדורגל באמצעות הון עתק בלבד התנפצה, ומלאגה נותרה להתמודד עם ההשלכות הקשות של נפילתה הכלכלית.[8]

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History, www.malagacf.com (באנגלית)
  2. ^ 1941-1992: CLUB DEPORTIVO MÁLAGA, www.malagacf.com (באנגלית)
  3. ^ 2010-2020: THE ERA OF SHEIKH ABDULLAH AL THANI, www.malagacf.com (באנגלית)
  4. ^ תקועים בעבר: מבט מקרוב על ההתרסקות המפוארת של מלאגה | ישראל היום, באתר www.israelhayom.co.il, ‏2024-05-29
  5. ^ Champions League contenders Malaga handed ban for financial irregularities, CNN, ‏2012-12-21 (באנגלית)
  6. ^ Sheikh Al-Thani Loses Port Contract, Marbella For Sale Blog (באנגלית בריטית)
  7. ^ "Malaga president Abdullah bin Nasser Al Thani removed from post for six months". BBC Sport (באנגלית בריטית). 2020-02-20. נבדק ב-2024-06-09.
  8. ^ "Malaga: From Champions League to inescapable nightmare in 10 years". BBC Sport (באנגלית בריטית). 2023-03-28. נבדק ב-2024-06-09.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאלגה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא כדורגל ספרדי ובנושא מועדוני כדורגל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.