פורטל:ארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

ארצות הבריתארצות הברית החותם הגדול של ארצות הברית

ארצות הברית של אמריקה (בקיצור המקובל: ארצות הברית, ובראשי תיבות: ארה"ב; באנגלית: United States of America, בקיצור: United States ובראשי תיבות: USA) היא פדרציה של 50 מדינות ומחוז פדרלי אחד. 48 מהמדינות יוצרות שטח יבשתי על פני 7,827,000 קמ"ר ביבשת אמריקה.

לשתי מדינות נוספות - אלסקה והוואי - אין גבול יבשתי עם שאר 48 המדינות. אלסקה (Alaska) היא חצי אי ענק (1,518,000 קמ"ר) בצפון-מערב קנדה, על חופי אוקיינוס הקרח הצפוני (במקום בו מפריד מצר ברינג בין אמריקה הצפונית לבין רוסיה שביבשת אסיה). הוואי (Hawaii) היא קבוצת איים השוכנת הרחק במרחבי האוקיינוס השקט (Pacific Ocean), מערבה מן היבשת.

ארצות הברית היא מעצמת על, והיא בעלת חשיבות מכרעת בכלכלה, בביטחון וביחסי החוץ הבינלאומיים.

קרב שילה; ציור מאת ת'אלסטרופ
קרב שילה; ציור מאת ת'אלסטרופ

קרב שילה היה אחד הקרבות המרכזיים בזירה המערבית של מלחמת האזרחים האמריקנית. הקרב התחולל ב-6 באפריל וה-7 באפריל 1862, בדרום מערב מדינת טנסי, בגדה המערבית של נהר טנסי, ליד כנסיית שילה, על שמה הוא נקרא.

כוחות הקונפדרציה, בפיקודם של הגנרלים אלברט סידני ג'ונסטון ופ.ג.ט. בורגארד פתחו במתקפת פתע נגד צבא האיחוד בפיקודו של הגנרל (אז מייג'ור ג'נרל) יוליסס גרנט. כוחות הקונפדרציה היו קרובים לניצחון על צבא הצפון ביום הקרב הראשון, אך לא הצליחו להנחית מכה מכרעת. מפקד הכוח הדרומי, ג'ונסטון, נהרג במהלך הקרב וסגנו בורגראד עצר את המתקפה עם ערב. במהלך הערב והלילה הצליחו כוחות הצפון להזרים תגבורות רעננות לשדה הקרב, ובזכותן הייתה ידו על העליונה ביום הקרב השני.

הקרב היה העקוב מדם בהיסטוריה האמריקנית עד אותו יום: לצפון היו 13,000 נפגעים ולדרום כ-10,000. בסופו נאלצו הדרומיים לסגת, ולוותר על תוכניתם לחסום את פלישת הצפון לצפון מיסיסיפי.

ניל ארמסטרונג בתצלום רשמי של נאס"א. ארמסטרונג הוא טייס ניסוי ואסטרונאוט אמריקאי, המוכר בעיקר בשל היותו האדם הראשון שהניח את כף רגלו על פני הירח. טיסתו הראשונה בחלל הייתה בשנת 1966 אז פיקד על משימת ג'מיני 8. ארמסטרונג (יחד עם שותפו באז אולדרין) נחת על פני הירח כחלק ממשימתו השנייה והאחרונה בחלל, אפולו 11, בשנת 1969, אשר גם עליה הוא פיקד.

לפני החדרת מחט מזרק או עירוי לזרוע, נהוג לחטא באלכוהול את העור באזור המיועד לדקירה, על מנת למנוע זיהום. באופן לכאורה פרדוקסלי, חיטוי שכזה הוא חובה בארצות הברית גם לפני הוצאה להורג באמצעות זריקת רעל, על אף שבגוף הנידון למוות לא יכול להתפתח נזק מזיהום חיידקי או נגיפי בזמן הקצר שנותר לו לחיות, ועל אף שההוצאה להורג מיועדת לפגוע בעליל בבריאותו. אחת הסיבות לנוהל זה היא שייתכן כי בפרק הזמן שבין החדרת המחט לבין תחילת הזרקת הרעל יורה בית המשפט לעכב את ביצוע גזר הדין, כפי שאכן קרה בטקסס ב-1983, בעת ההוצאה להורג של הרוצח ג'יימס אוטרי. אוטרי הוחזר חי ובריא לתאו, אך הוצא להורג מספר חודשים לאחר מכן.

הזמר בוב דילן והמשורר אלן גינסברג
הזמר בוב דילן והמשורר אלן גינסברג

ג'ורג' וושינגטון - ג'ון אדמס - תומאס ג'פרסון - ג'יימס מדיסון - ג'יימס מונרו - ג'ון קווינסי אדמס - אנדרו ג'קסון - מרטין ואן ביורן - ויליאם הנרי הריסון - ג'ון טיילר - ג'יימס פולק - זאכרי טיילור - מילרד פילמור - פרנקלין פירס - ג'יימס ביוקנן - אברהם לינקולן - אנדרו ג'ונסון - יוליסס סימפסון גרנט - רתרפורד הייז - ג'יימס גרפילד - צ'סטר ארתור - גרובר קליבלנד - בנג'מין הריסון - גרובר קליבלנד - ויליאם מקינלי - תאודור רוזוולט - ויליאם הווארד טאפט - וודרו וילסון - וורן הרדינג - קלווין קולידג' - הרברט הובר - פרנקלין דלאנו רוזוולט - הארי טרומן - דווייט אייזנהאואר - ג'ון פיצג'רלד קנדי - לינדון ג'ונסון - ריצ'רד ניקסון - ג'רלד פורד - ג'ימי קרטר - רונלד רייגן - ג'ורג' הרברט ווקר בוש - ביל קלינטון - ג'ורג' ווקר בוש - ברק אובמה - דונלד טראמפ - ג'ו ביידן

מאכלים ידועים ממטבח ארצות הברית
בראוניז
בראוניז

בְּרָאוּנִיז או חוּמִיּוֹתאנגלית: Brownies, "בראון" באנגלית - "חום") הן סוג של עוגות שוקולד הקרויות על שם צבען החום.

העוגיות מהוות למעשה קוביות שנחתכו מעוגת שוקולד נמוכה מאוד הממולאת לעיתים קרובות באגוזים (בעיקר, אגוזי מלך), ולפעמים בפצפוצי שוקולד או חמאת בוטנים. בלילת העוגה סמיכה מאוד בגלל כמויות קמח, שומן ושוקולד גדולות לעומת הביצים. יש המצפים את הבראוניז בציפוי שוקולד.

בארצות הברית, מולדת הבראוניז, נוהגים להגיש את החומיות עם גלידה או קצפת.


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא ארצות_הברית: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)