פורטל:צילום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צילוםאנגלית: Photography) הוא פעולה היוצרת דימוי חזותי באמצעות הטבעת דפוס האור על גבי רכיב רגיש לאור כגון סרט צילום או חיישן באמצעות חשיפה מתוזמנת. מקור המילה "צילום" הוא במילה "צֶלֶם" שמשמעותה דמות, ומקור השם באנגלית הוא מיוונית: פוטו פירושו "אור", גרפיה פירושו "רישום". הפעולה נעשית באמצעות מכשירים אופטיים, כימיים או דיגיטליים המשמשים כמצלמות.

הנפת הדגל באיוו ג'ימה הוא תצלום היסטורי מפורסם ממלחמת העולם השנייה, המתאר שישה חיילים אמריקאים המניפים את דגל ארצות הברית על פסגת הר סוריבאצ'י שבאי היפני איוו ג'ימה. הוא צולם ב-23 בפברואר 1945 על ידי הצלם ג'ו רוזנטל, במהלך קרב איוו ג'ימה שבו נכבש ההר. בתצלום מוצגת הנפת הדגל השנייה על הר סוריבאצ'י. ההנפה הראשונה תועדה על ידי לואיס לווארי, אולם תצלומו לא התפרסם בזמנו וגם כיום זוכה לפרסום מועט.

תצלומו של רוזנטל, מאידך, זכה לפופולריות אדירה. הוא הודפס מחדש אלפי פעמים בעיתונים ובכתבי עת שונים, והפך עד מהרה לתצלום המסמל את הניצחון במלחמה עבור הציבור האמריקני. בשנת 1945 הוא זכה בפרס פוליצר לתצלום הטוב ביותר, והיה לתצלום הראשון שזכה בפרס באותה שנה שבה פורסם לראשונה. התצלום היווה בסיס לשני סרטי קולנוע, חולות איוו ג'ימה וגיבורי הדגל, והיה מקור השראה לעוד מספר תצלומים אחרים.

מכמונת מהירות אוטומטית המבוססת על אפקט דופלר, נפוצה באנגליה ואוסטרליה ודומה מאוד למכמונת מהירות מסוג מולטנובה שנמצאת בשימוש על ידי משטרת ישראל
מכמונת מהירות אוטומטית המבוססת על אפקט דופלר, נפוצה באנגליה ואוסטרליה ודומה מאוד למכמונת מהירות מסוג מולטנובה שנמצאת בשימוש על ידי משטרת ישראל

מכמונת מהירות היא מכשיר המגלה את מהירותם של כלי רכב, לצורך אכיפת חוק מהירות הנסיעה המקסימלית המותרת. נכון לשנת 2021, משטרת ישראל מפעילה סוגים שונים של מכמונות מהירות, המבוססים על עקרונות פיזיקאליים שונים, כגון מצלמה עם מכ"ם דופלר (בתמונה) או עם מד מהירות לייזר. אך בניגוד למשטרת צרפת, היא אינה מפעילה את הסוג הפשוט ביותר של המכמונות – הסוג שמחשב מהירות ממוצעת של רכב, בקטע דרך, בעזרת הפרשי זמן צילומו בתחילת ובסוף הקטע. זאת למרות, שהתשתית לזה כבר קיימת –מצלמות, שמזהות כלי רכב לפי לוחיות הרישוי, כבר פועלות בכבישי האגרה בישראל.

אם התצלום שלך לא טוב מספיק, אתה לא קרוב מספיק.


‏‏

"מצלמת חור-הכפתור": מצלמת ריגול זעירה ששימשה את השטאזי, המשטרה החשאית של גרמניה המזרחית. המצלמה הוסתרה בביגוד, ולשם הסוואתה הורכב על העדשה כפתור מתאים.

רובה לצילום תנועה שהמציא אטיין-ז'ול מארה.


כאן תמצאו רשימה של מבחר ספרים בנושא צילום, המסודרים ע"פ סדר כרונולוגי:


  • "היסטוריה קצרה של צילום מקומי" מאת גיא רז, הוצאת סל תרבות ארצי, 2010. חוברת המציגה סקירה תמציתית של תולדות הצילום בישראל, על לשנות התשעים של המאה ה-20.





  • "הצילום כראי התקופה", מאת סוזן סונטג, הוצאת עם עובד, 1979. הספר מציע דיון בבעיות מוסריות ואסתטיות המתעוררות בעולם בו הופכת המצלמה לכלי עיקרי בתיעוד המציאות.

תחומי צילום

מושגים בצילום

ייצרני מצלמות וציוד צילום


מרכיבי התצלום

טכניקות בצילום


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא צילום: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)