לדלג לתוכן

פורטל:תולדות עם ישראל/משאבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת את הארץ היא סדרה בת שישה ספרים מאת יוסף ברסלבי, שנושאה הוא גאוגרפיה, היסטוריה ואתנוגרפיה של האוכלוסייה בארץ ישראל.

לערך המלא

לרשימה המלאה

הזהו אדםאיטלקית: Se questo è un uomo) הוא ספר תיעוד והגות מאת הסופר והכימאי האיטלקי-יהודי פרימו לוי על תקופת היותו אסיר במחנה ההשמדה אושוויץ. פרימו תיאר את תודעתו העצמית ואת חוויותיו, את תלאותיהם וקורות חייהם של אסירים שהכיר, אשר קובצו מרחבי השטחים הכבושים על ידי גרמניה הנאצית. תיאור חיי היומיום הקשים סביב היממה במחנה ובאתרי עבודת הכפייה שאליהם נשלחו האסירים, הוא ריאליסטי עד לפרטי פרטים, ועם זאת שולבו בו הרגשות, התקוות ותפיסות העולםשל האסירים והתמודדותם עם אין האונים, הסבל והמוות הנשקף למול עיניהם כשגרה.

לערך המלא

לרשימה המלאה

ארכיונים בתולדות עם ישראל הוקמו בישראל וברחבי העולם כדי לשמור על כתבי יד, מסמכים ותעודות של קהילות ואישים. ארכיונים של קהילות ושל יחידים, במשך הדורות, ובמיוחד בעת החדשה הוקמו מאות ארכיונים; חלקם אבדו מפגעי הטבע או בידי פורעים. הארכיונים אוצרים חומרים מגוונים, במדיה כתובה ואמנותית, מודפסת ומצולמת, מאלפי השנים של תולדות עם ישראל.

ארכיון הקיבוץ המאוחד, הנמצא ב"יד טבנקין" באפעל, הוקם בשנת 1957. הוא מכיל מסמכים ותעודות של "הקיבוץ המאוחד" מאז שנוסד בשנת 1927. בארכיון מסמכים רבים, כתבי יד ומודפסים, של ארגונים שהוקמו על ידי חבריה או כהמשך לה, כגון התנועה הקיבוצית המאוחדת; גנוזים בו מסמכים של ארגונים חלוציים תנועות נוער שהקימו אנשי "הקיבוץ המאוחד" ו"החלוץ" בתפוצות ישראל ובארץ, כגון "גדוד העבודה", "החלוץ למרחב", "המחנות העולים", "הבונים דרור", והנוער העובד והלומד"; של ארגוני מגן, כגון "ההגנה" ו"הפלמ"ח". כמו כן, נמצאים בו מסמכים רבים של המפלגות והארגונים שעמדו בקשר עם "הקיבוץ המאוחד", כגון מפ"ם ומפא"י.

לערך המלא

לרשימה המלאה

גניזת קהיר היא אוסף גדול של כתבי יד וחיבורים שכתבו יהודים, בין המאה ה-9 ועד המאה ה-19. בשל חשיבותם הם נשמרו בגניזה בעליית הגג של בית הכנסת בן עזרא בקהיר. הכתבים התגלו ופורסמו, בתחילה על ידי שניאור זלמן שכטר, ואחר כך על ידי חוקרים והיסטוריונים בכל ענפי מדעי היהדות, נמצא שיש להם חשיבות מרובה לחקר יהודי מצרים, ארץ ישראל והמזרח התיכון, מאז ימי הביניים ועד העת החדשה.

לערך המלא

לרשימה המלאה